Přístav Porto San Rocco - loděnice Habsburků - dnes turistické středisko a rekreační marina
Chrudimský rodák Josef RESSEL - vynález lodního šroubu, první parník (Civetta) na světě s lodním šroubem
1829 v San Rocco sestrojen + první plavba s pasažery z Terstu,
viz:
Josef RESSEL
"České lodě" vyrobené přímo v loděnici San Rocco:
-
"Český" parník Gablonz (Jablonec) - největší loď celé rakousko-uherské monarchie ... byl v roce
1912 v San Rocco předán do užívání rakouské paroplavební společnosti Lloyd
se sídlem v Terstu. Slavnostnímu spuštění na vodu přihlížel, kromě jiných významných osobností, i tehdejší starosta města Jablonce nad Nisou.
viz:
Parník Gablonz (Jablonec) (8448BRT, 8000PS)
- parník
Marienbad (Mariánské lázně) vyrobeno v
San Rocco 1913 (8448BRT, 8000PS)
- parník
Pilsna (Plzeň) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1918, (8040 BRT)
- parník
Karlsbad (Karlovy Vary) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1909, (3817 BRT)
- parník
Palacky (Palacký) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1907, (3890 BRT)
- parník
Praga (Praha) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1908, (3850 BRT)
- hybridní :) parník
Moravia (Morava) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1897, (3504 BRT)
- hybridní :) parník
Conte Kolowrat (Hrabě Kolowrat) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1837, (323 BRT)
- hybridní :) parník
Conte Mittrowsky (Hrabě Mitrovský z Mitrovic) vyroben/uveden do provozu v
San Rocco 1838, (237 BRT)
HISTORIE loďařství v San Rocco:
1719 - císař Karel VI. v roce 1719 prohlásil Terst svobodným přístavem
1730 - Terst se stává centrem správy celeho Přímoří
1830 - zřízení malé dílny na opravy námořních parních strojův Sant'Andrea (část města Muggia - 1km od San Rocco, 5km od Terstu)
1835 - vybudování továrny na motory a slévárna v Sant'Andrea
1857 -
založení Loděnice San Rocco (George Strudthoff) - souviselo se založením rejdařství Österreichischer Lloyd 1836 Terst
1857 - v loděnicích San Rocco stavba převážně dřevených plachetnic
1870 - v San Rocco postaven suchý dok pro stavbu kovových lodí
1858-1897 v
San Rocco bylo postaveno více než 300 vojenských a obchodních lodí, mezi vojenskými pro císaře pána byly
například:
bitevní loď
SMS Wien,
pancéřový křižník
SMS Kaiserin und Königin Maria Theresia,
pancéřový křižník
SMS Kaiser Karl VI.,
obranná loď
SMS Budapest,
pancéřový křižník
SMS Kaiser Franz Joseph I,
obranná loď
SMS Kronprinzessin Erzherzogin Stephanie

...ke konci 19. století výroba lodí upadala a některé zařízení a stroje se přemístily do nových loděnic San Marco - naproti v Terstu, kde byla výhoda
železničního spojení, San Rocco dále sloužilo k opravám a údržbě stávajících lodí
1908 - modernizace v San Rocco - nové přístavní mola a dílny, znovu výroba nových lodí
1914 - vybudování 5-ti doků pro stavbu nových lodí, z toho 3 doky pro vojenské, také jeden plovoucí dok. V Muggii byly další továrny pro výrobu motorů, turbín a kotlů, na začátku
I. světové války zde pracovalo 2700-3200 dělníků
1918-1919 - převod do italského vlastnictví, pokračuje výroba do 1929, kdy se část výroby zase přesouvá do Monfalcone a San Marco (Terst), San Rocco se více soustředí na opravy
1929 - prodej akcií společnosti komerční bance, v San Rocco pokračují opravy a přestavby lodí
1938-1958 - opravy/přestavby lodí a také stavba 20-ti nových lodí
1958 - prodej doků San Rocco spol. Micoperi di Milano - dále opravy/přestavby lodí, po roce 1972 pouze opravy v suchém doku
1982 - prodej doků realitní spol. Marina Muggia, přestavba části doků na projekt Marina di Porto San Rocco - Marina a hotely
2003-2010 - 2003 prodej další části doků společnosti Dreaming Group - opravy, skladování, údržba lodí záruční/pozáruční
2010 a dále - obnovení výroby - 2010 výroba rekreačních lodí
San Rocco Cantieri Navali
Rekreační kotviště - Porto San Rocco Marina Resort (Muggia - záliv Trieste) www.portosanrocco.it
- kotviště pro 546 lodí (délky 8 - 60m), 52 míst v tranzitu, 4-15m hloubka vody
- 3 km od sjezdu z Muggie z dálnice A4 Benátky-Terst
- 60 km od letiště Ronchi dei Legionari a 3 km od slovinských vod
- VHF kanál: 74 - 156.725MHz - 156.725MHz, simplex, 1W
Historie - San Rocco
viz:
Parco archeologico di Muggia Vecchia (www.parcodimuggiavecchia.it) - v kopci nad San Rocco - 170m/n.m.
- osídlení v San Rocco od doby železné - VIII. století před n.l. (byl zde lom pískovce), nálezy keramických fragmentů, nádoby, oděvy
- bazilika Santa Maria Assunta původní z 10. stol, 14. stol. rozmach osídlení - opevněná vesnice kolem roku 1400
- uvnitř kostela jsou také původní pozůstatky z římské éry - oltář sv. Kříže, umístěný v levé lodi - z místní sepulchrální desky
- odkryté zbytky původních staveb ze 14. stol., nálezy dokládající řemeslnou vyrobu, chov, pastevectví